onze_visie_2

Onze visie op lichaamstraining

Training is meer dan je spieren aanspannen!
Training is een manier om het lichaam te ervaren en te voelen. Om (weer) bewust te worden en bewust te voelen wat er allemaal bij het lichaam hoort. Niet alleen te weten dat wij voeten en handen hebben, maar om ze bewust waar te nemen en in te zetten waarvoor ze bedoeld zijn. Voor beweging.

Het lichaam is gemaakt om te bewegen!
Gedurende de hele dag vindt er ontelbaar veel beweging in ons plaats. Wist je bijvoorbeeld dat je nieren ongeveer 600 meter per dag “lopen”. Het lichaam is als een grote machine die perfect is ingesteld om grote prestaties te leveren. Echter, door gebrek aan beweging, gaat het lijf “roesten” en worden bewegingen steeds stroever, moeizamer en pijnlijker. Door weer in beweging te komen wordt er een soort “smeerolie” (senovia) in onze gewrichten aangemaakt. Alleen door beweging kan het lichaam weer zijn optimale functie terugvinden.

Als bewegen weer soepel, pijnvrij en makkelijk wordt, kan het zelfs weer leuk worden om te bewegen.

Het lichaam is de grootste kapitalist die er is!
Alles wat we niet gebruiken wordt door het lichaam afgebroken of gesloopt. Het lichaam kent geen subsidies. Alles wat gebruikt wordt, waar dus vraag naar is (bijvoorbeeld conditie of kracht) wordt opgebouwd. Als er meer vraag is dan aanbod, d.w.z. meer spierbelasting dan capaciteit, dan gaat het lichaam spieren opbouwen. Hierdoor zal het lichaam de volgende keer bij dezelfde belasting wel over voldoende capaciteit beschikken. Het opvoeren van de vraag, dus het extra belasten van het lijf waardoor er meer spiercapaciteit ontstaat, noemen wij training.

Training is dus een uitnodiging aan het lichaam zijn functies te verbeteren. Spieren kunnen meer aan, de bloedvoorziening van het lichaam verbeterd en er komt meer zuurstof en voedingstoffen bij de verschillende organen en weefsels. De overdracht van zenuwprikkels wordt gestimuleerd en versnelt.
Dit alles ervaren we als een algemeen betere conditie en motoriek.

U hoeft geen topsporter of danser te zijn of te worden!
De training richt zich op het optimale gebruik van het eigen lichaam. Hierdoor kunnen wij met zo weinig mogelijk energie, zo veel mogelijk bereiken. Pijnvrij, want pijn is een reactie van het lichaam dat duidelijk aangeeft dat iets niet klopt. Het ontdekken van de eigen beperkingen en het langzaam verleggen van deze grenzen is het belangrijkste. Het is daarbij niet interessant hoe lenig of hoe sterk iemand is, maar wat je mogelijkheden hierin zijn. Die zijn voor iedereen verschillend. Daarom is er in de groepslessen veel ruimte voor individuele aandacht. Immers, niet ieder lichaam is het zelfde. En het is dan ook niet interessant of je de oefening net zo vaak of snel als je buurvrouw/man uitvoert, maar om het verleggen van de eigen grenzen, in je eigen tempo.