tijdens_zwangerschap_2

Pilates tijdens de zwangerschap

Ook tijdens de zwangerschap is Pilatestraining mogelijk en zelfs aan te raden. Tot ca. 15 weken is het mogelijk de groepslessen te volgen. Naarmate het kind, en dus ook de buik gaat groeien, zullen er steeds meer oefeningen in de groepslessen zijn, die niet meer fijn voelen en die ook niet meer zinvol voor je zijn. Vanaf dat moment verandert je lichaam zo snel dat het lesprogramma van de groepslessen niet meer aansluit bij jouw behoeften en mogelijkheden. Vanaf dat moment is het volgen van lessen alleen nog maar mogelijk in de vorm van privélessen. Hierin is er genoeg ruimte om aandacht te besteden aan de specifieke behoeften en (voorkoming van) klachten die zich tijdens de zwangerschap kunnen voordoen. Dit is in principe tot aan het einde van je zwangerschap mogelijk.

De inhoud van de lessen en de doelstellingen zullen tijdens het vorderen van je zwangerschap voortdurend veranderen:

Aan het begin van de zwangerschap is het nodig om een algemeen goede stabilisatie van de rug te creëren en een goede controle over de diepste buikspier te ontwikkelen. Deze speelt een hoofdrol voor de stabilisatie van je onderrug en het bekken. Met het toenemende gewicht en grote van het kind zullen je onderrug en het bekken het steeds zwaarder krijgen. Een goede stabilisatie is de basis voor een goede houding. Hiermee kunnen later veel zwangerschapkwalen voorkomen en verlicht worden.

Naarmate de buik groeit, zal het accent van de lessen steeds meer verschuiven naar gerichte training van de balans en coördinatie. Dit is bijvoorbeeld heel belangrijk als je je voeten niet meer kunt zien en het zwaartepunt van je lichaam wekelijks verandert. Ook de beenspieren krijgen veel aandacht, zodat niet je rug, maar je benen al die extra kilo’s opvangen.
Ook wordt er aandacht besteed aan de armen en schouders om later, met al het tillen, wiegen en voeden, niet je schouders en nek te overbelasten. Ook het behoud van je flexibiliteit d.m.v. stretchen (ook met grote buik) zal belangrijk zijn.

Soms is het mogelijk om kleine zwangerschapsgroepen te creëren en samen met een of twee andere zwangere vrouwen de lessen te volgen. Hierbij geldt een maximum van drie deelnemers en is het belangrijk dat de uitgerekende datum van bevallen ongeveer gelijk is.

Mocht je een afspraak willen maken voor Pilates tijdens de zwangerschap neem dan contact met ons op. Wij kunnen je dan ook vertellen of er andere vrouwen zijn waarmee een groep gevormd kan worden als je dit wilt.